طرز تهیه خورشت بامیه مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه خورش بامیه عربی , خورش بامیه با گوشت مرغ چرخ کرده , xvc jidi o va fhldi

خورش بامیه یکی از انواع خورش های خوشمزه و معروف ایرانی است. اصالت این خورش متعلق به جنوب کشور است ولی به خاطر طعم فوق العاده اش تقریبا در تمام کشور طبخ می شود. یکی از دلایل فراگیر شدن خورش بامیه خواص بی نظیر بامیه است.

بامیه خواص بسیار زیادی برای بدن دارد که با تهیه غذاهایی که با بامیه طبخ می شوند می توانید از این خواص بهره ببرید. از مهم ترین خواص بامیه می توان به سم زدایی و پاکسازی کبد ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، جلوگیری از پوکی استخوان ، سلامت پوست و مو اشاره کرد.

جالب است بدانید معروف ترین غذایی که با بامیه تهیه می شود همین خورشت بامیه است. خورش بامیه یک دستور پخت عربی هم دارد که در آن حاوی ادویه های تند مانند انواع فلفل هاست ولی دستور خورش بامیه جنوبی به صورتی است که تقریبا برای تمام ذائقه ها مناسب است.

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورشت بامیه تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم خورش بامیه مجلسی

  • سیر ۳ حبه
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • بامیه تازه ۴۰۰ گرم
  • گوجه فرنگی ۴ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • گوشت خورشتی ۵۰۰ گرم
  • آب لیمو ترش ۲ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی


طرز تهیه خورش بامیه مجلسی مرحله به مرحله

سعی کنید که خورش بامیه را هر چه صحیح تر و نزدیک تر به روش اصیل آن درست کنید که در ادامه برای شما آماده کرده ایم.

مرحله اول (سرخ کردن گوشت و سیر):

در این مرحله دنبه گوسفندی را ریز کنید و داخل قابلمه، مقدار بسیار کمی روغن بریزید و دمبه ها را داخل آن بریزید تا باز شوند. پس از اینکه به خوبی آب شدند، گوشت ها را به همراه سیر اضافه کنید و تا جایی که رنگ آن ها تغییر کند تفت دهید.

مرحله دوم (اضافه کردن بامیه ها):

در این مرحله بامیه ها را به خورش اضافه می کنید و مقدار کمی تفت دهید. بامیه ها را باید به گونه ای انتخاب کنید که اندازه ی ان ها ترجیحا کوچک باشد تا نتیجه ی خورش شما بهتر باشد.

مرحله سوم (اضافه کردن رب گوجه):

در این مرحله رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و تا حدی تفت دهید که مزه ی خامی آن گرفته شود و همچنین رنگ آن به خوبی باز شود.

مرحله چهارم (اضافه کردن آب گوجه فرنگی):

در این مرحله پوست گوجه ها را بگیرید و آن ها را له کنید و کمی آن را گرم کنید تا وقتی که آن را به قابلمه اضافه می کنید، خورش شما مزه ی خامی نگیرد. پس از آن که رب به خوبی سرخ شد، آب گوجه را اضافه کنید.

مرحله پنجم (اضافه کردن آب به خورش):

در این مرحله به خورش خود، به اندازه ی که به خوبی روی آن را بگیرد، آب جوش اضافه کنید و با شعله ی کم اجازه دهید تا به خوبی بپزد. سعی کنید که این فرآیند 2 ساعت ادامه داشته باشد تا گوشت به خوبی بپزد.

مرحله ششم (اضافه کردن فلفل و نمک):

در این مرحله و پیش از آن که گوشت ها کاملا بپزند، فلفل قرمز و نمک را به خورش اضافه کنید. علت این که نمک را دیرتر اضافه می کنیم، این است که باعث سفت شدن گوشت نشود.

پس از اضافه کردن نمک، هر زمان که احساس کردید، گوشت شما به خوبی پخته است، خورش شما آماده است و می توانید از آن لذت ببرید.


خورش بامیه با گوشت مرغ

خوشمزه ترین نوع خورش بامیه با گوشت گوسفندی تهیه می شود، اما اگر شما منع مصرف گوشت قرمز دارید یا کلا دوست ندارید گوشت قرمز مصرف کنید می توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید.

مزیت خورش بایمه با گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز این است که  این خورش با گوشت مرغ به دلیل اینکه مرغ سریعتر می پزد زودتر آماده می شود. برای این منظور گوشت خورشتی را از فهرست مواد لازم حذف کنید و به اندازه ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ اضافه کنید.

خورش بامیه با لپه

خورش بامیه اصلی بدون لپه پخته می شود اما جالب است بدانید که لپه باعث می شود خورش بامیه خوشرنگ تر و زیباتر شود. در صورتی که تمایل دارید به خورش بامیه خود لپه اضافه کنید کافیست لپه را در نیمه پخت خورش به آن اضافه کنید.

برای دسترو بالا باید ۱۰۰ الی ۱۵۰ گرم لپه را از دو ساعت قبل در یک کاسه آب بخیسانید تا کمی نرم شود و نفخش برطرف شود سپس پس از اینکه گوشت خورشتی را تفت دادید لپه را اضافه کنید و کمی تفت دهید و بعد از آن باقی مراحل پخت خورش را انجام دهید.


منبع: شادیما
منبع: پارسی‌دی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تمامی حقوق برای هلوکوک محفوظ است . طراحی قالب : نقل بلاگ