دستور پخت خورش قیمه خوشمزه رستورانی برای ۴ نفر

طرز تهیه خورش قیمه

طرز تهیه خورش های ایرانی دغدغه هر آشپز ایرانی است و اگر می خواهید یک آشپز درجه یک باشید باید اول خورش های ایرانی را به بهترین شکل بپزید و بعد سراغ غذاهای دیگر بروید.

خورش قیمه یکی از مشهور ترین خورش های ایرانی است که معمولا گل سر سبد سفره های مهمانی و عضو جدایی ناپذیر منو های رستورانی است که همه ی ما از امتحان کردن آن لذت برده ایم.

در ادامه ی این مطلب از مجله ی آشپزی شادیما، طرز تهیه خورش قیمه رستورانی را برای شما آورده ایم که اگر مراحل آن را مو به مو انجام دهید، قطعا همه از آشپزی شما انگشت به دهن خواهد ماند.


مواد لازم خورش قیمه برای ۴ نفر

  • گلاب: ¼ قاشق چای خوری
  • رب گوجه فرنگی: 6 قاشق غذا خوری سر پر
  • نمک: 1 قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه: ¼ قاشق چای خوری
  • زردچوبه: ¹⁄³ قاشق چای خوری
  • زعفرون: نصف پیمانه
  • چوب دارچین: 4 تکه انگشتی
  • گوشت ران گوسفندی: 300 گرم
  • پیاز: 4 عدد متوسط
  • لپه: 200 گرم
  • چیپس سیب زمینی خلالی: 1 عدد

طرز تهیه خورش قیمه مجلسی

باید تمامی مراحل را به دقت انجام دهید تا بهترین نتیجه را ببینید:

مرحله اول (شستن و پختن لپه):

بعد از اینکه لپه ها را به خوبی شستیم، آن را به همراه نصف یک پیاز با آب روی شعله می گذاریم تا بپزد و به کمک پیاز بوی لپه از بین برود. توجه کنید که اجازه ندهید که لپه ها کاملا بپزد چون در پایان باید به مدت ده دقیقه به همراه خورش بر روی شعله بپزد.

مرحله دوم (آماده کردن قیمه):

در حین این که لپه ها را بار گذاشته ایم، در داخل قابلمه ی جداگانه ای، روغن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا دمای متوسطی بگیرد. پس از آن گوشت های قیمه شده را به همراه یک عدد پیاز خلالی شده داخل روغن میریزم و اجازه می دهیم تا با حرارت متوسط رنگ گوشت تغییر کند.

این مرحله برای از هم جدانشدن گوشت به هنگام پخت با آب است.

پس از اینکه رنگ گوشت ها کمی تغییر کرد، چوب های دارچین را اضافه می کنیم و پس از تفت دادن کامل و تغییر کلی رنگ گوشت ها، زردچوبه را اضافه می کنیم.

مرحله سوم (اضافه کردن ادویه):

پس از 8 دقیقه از اضافه کردن زردچوبه و تفت دادن گوشت، آب جوش را به خورش اضافه می کنیم. مقدار آب هم باید به اندازه ی یک بند انگشت بالای گوشت باشد.

شعله را کم کنید و اجازه دهید تا به مدت 30 دقیقه به آرامی روی شعله و با در بسته بپزد.

مرحله چهارم (اضافه کردن عطر قیمه):

در این مرحله زعفران دم کرده را که از قبل آماده کرده ایم به قیمه اضافه می کنیم و گلاب را هم در همین مرحله به خورش اضافه کنید.

مرحله پنجم: (آماده کردن سس قیمه)

باقی مانده ی پیاز ها را به صورت خلالی در می آوریم و در یک تابه جدا مقداری روغن را داغ کرده و پیازها را اضافه می کنیم. پیاز ها را تا حدی تفت دهید که به مقدار کافی نرم شوند و باید توجه کنید که اصلا نباید به پیاز داغ تبدیل شود.

پس از تغییر رنگ پیاز ها، در این مرحله رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و تا حدی تفت می دهیم که رنگ روغن همرنگ رنگ رب بشود. این مرحله بسیار در پخت خورش قیمه رستورانی اهمیت دارد.

مرحله ششم (آماده کردن سس قیمه):

در این مرحله سسی که در مرحله ی قبل درست کردیم را به خورش اضافه می کنیم و به خوبی و با آرامی هم می زنیم تا با یکدیگر مخلوط شوند. پس از آن هم به مقداری که می خواهید غذا را سرو کنید، آب جوش به خورش اضافه کنید.

مرحله هفتم (ترکیب لپه و قیمه با هم):

در این مرحله اول گوشت ها را امتحان می کنیم که به اندازه ی کافی پخته باشند. سپس لپه ها را به همراه نمک و فلفل و لیمو عمانی های که نصف کرده ایم به خورش اضافه می کنیم.

توجه کنید که حتما لیمو عمانی ها را نصف کنید و تا حد امکان هسته های آن را در بیاورید و لیمو عمانی های که از داخل کپک زده اند را به غذا اضافه نکنید.

مرحله آخر:

10دقیقه بعد از اضافه کردن لیمو عمانی، زیر شعله را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا خورش به خوبی جا بیفتد. در این مرحله خورش را سرو می کنیم و سیب زمینی خلالی را به آن اضافه می کنیم.

غذای شما آمادست و از آن لذت ببرید.


نکات مهم خورش قیمه خوشمزه

  • نمک را در آخرین مرحله اضافه می کنیم تا گوشت سفت نشود.
  • لپه را حتما جداگانه بپزید و به همراه گوشت نپزید.
  • اندازه گوشت ها باید کوچکتر از قورمه سبزی باشد.
  • لیمو عمانی را حتما در پایان کار به خورش اضافه کنید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تمامی حقوق برای هلوکوک محفوظ است . طراحی قالب : نقل بلاگ